Åter till WebbIT Bibliotek

Analysmodell

Webbplatsen är analyserad i webbläsare
Explorer ver. ………………… med skärmupplösningen ……………………………..
Netscape ver. …………………med skärmupplösningen ……………………………..
Opera ver. …………………med skärmupplösningen ……………………………..

Syfte och målgrupp
Syfte?
Målgrupp?

Innehåll, språk och dialog
Är avsändaren tydlig?
Vilken information förmedlas? (och HUR? - vänlig ton, konsekvent?)
Är språket lättillgängligt?
Är förkortningar och akronymer förklarade?
Stämmer målgrupp och information överens?
Finns nödvändiga uppgifter som adress, telefonnummer etc.?
Senast uppdaterad info?

Struktur och navigering
Struktur? (logisk, flexibel?)
Finns tydliga rubriker?
Länkar? Förekommer det "dead-end"-länkar? Förekommer det brutna länkar? Finns tydlig länk till indexsidan från varje enskild undersida?
Navigering?

Layout, grafisk form
Ryms indexsidans väsentligaste information på en skärmbild?
Färger?
Placering av bild och text?
Bilder, funktion och annat? Fungerar de exempelvis som minneshjälp och visuell stimulans?
Finns alternativtext till ev. bilder?
Typsnitt?
Matchar de grafiska elementen det budskap som webbplatsen vill förmedla?
Är de grafiska elementen ett stöd för webbplatsens pedagogiska funktion?
Utgör webbplatsen en stilistisk enhet?

Teknisk funktion
Verkar de tekniska aspekterna och målgruppen stämma överens? (Nerladdningstid o.dyl)
Tillgänglighet och säkerhet?

Interaktivitet
Formulär?
Finns möjlighet till kontakt (e-post)?
Finns möjlighet till individualisering? (exempelvis genom att välja språk, anpassning till åldersgrupp)

Övrigt
Finns META-taggar?
Finns webbplatsöversikt eller alfabetisk söklista?

Pedagogisk utformning, helhetsperspektiv
Finns bra balans mellan utseende, teknisk funktion och bra innehåll?
Användbarheten (MMI dvs. människa-maskininteraktion) - är webbplatsen lätt att ta till sig?*
Är webbplatsen "effektiv" att använda dvs. utnyttjas besökarens förförståelse på ett relevant sätt?
Stämmer innehåll och form med målgruppen?

*Några definitioner av användbarhet:

Jakob Nielsen
1. Hur lätt är systemet att lära?
2. Hur effektivt är systemet?
3. Hur lätt är systemet att komma ihåg?
4. Hur ser felprocenten ut i användandet?
5. Hur är användarens tillfredställelse av att använda systemet?

Carl Martin Allwood
1. Annpassning till uppgiften?
2. Användbarhet?
2.1 Åtkomlighet
2.2 Förenlighet med och stöd för människans mentala funktionssätt
2.3 Individualisering
2.4 Hjälpresurser
3. Användaracceptans?
4. Användarkompetens?

********************************************

Kia Gumbel
Länsbiblioteket i Stockholms län
08- 508 31 087
E-post: kia.gumbel@kultur.stockholm.se

Åter till WebbIT Bibliotek