|
|
Bibliotekswebben
- ett verktyg i allmänhetens tjänst
Mölndals
stadsbibliotek har skapat en ny bibliotekswebb. Den väcker onekligen nyfikenhet
hos en webbutvecklare eftersom den är annorlunda - den är stilren och
har tydligt fokus. Hur tänkte dom inför förändringarna? Vad ville dom
uppnå? Har de utvärderat resultatet? Det är bara några av de frågor som
infinner sig.
"Keep it simple"
Tog därför kontakt med Bert Hoflund, en av dem som arbetat med webbplatsen.
Han berättade att den nya webben byggdes med Madsens användarstudie i
åtanke. En annan utgångspunkt var den kände amerikanske webbgurun Jakob
Nielsen budskap "Keep it simple" och "Content is king". Vad är då Möldalbibliotekets
"content"? Jo, bibliotekets verksamhet kretsar primärt kring samlingarna.
Det är samlingarna folk vill kunna söka i, inspireras av och låna hem
ur. Givetvis vill de också ha koll på sina lån via uppkoppling, och kunna
reservera, låna om m.m. Det är alltså samlingarna som utgör bibliotekens
kärnverksamhet och följaktligen byggde de bibliotekswebben med samlingarna
i centrum. Visst känns resonemanget igen? Men handen på hjärtat, hur många
har utformat sitt nätbibliotek efter de principerna?
Hemsidan kontra opacen*
Lösningen i Mölndal blev att "flytta in" webbplatsen i Axiells webbopac.
För att alltid ha nära till katalogsökfunktionen placerades den enkla
fritextsökningen i en vänsterram, som hela tiden följer med användare.
Det var förhållandevis lätt att sätta sin lokala prägel på opacen, förutsatt
att kommunen tillåter egen aktivitet. Bert önskar att systemleverantörerna
gjorde mycket mer för att underlätta lokala anpassningar. För att få riktig
fart på utvecklingsarbetet borde biblioteken få verktyg av systemleverantören
- kanske i form av ett publiceringsverktyg kopplat till både webbplats
och opac.
- Det gäller att få många i personalen att tänka webb, menar han.
Nackdelar?
Finns det inga nackdelar med den nya webben? Datorovana användare kan
ibland ha svårt att skilja ut komponenterna på webbplats respektive opac.
De har exempelvis problem att begripa hur och när man söker i bibliotekskatalogen,
och hur och när man söker på nätet, enligt Bert. Fördelarna med integrering
av opac och webbplats tycker de ändå klart överväger nackdelarna.
Hur följa upp och utvärdera?
Tre studenter från högskolan i Trollhättan/Uddevalla har skrivit en C-uppsats
om: "Utvärdering av katalogsystemet på Mölndals stadsbibliotek ur ett
användarvänlighetsperspektiv" (Finns att läsa på Mölndals
webbplats). Webbgruppen har också planer på att sitta bredvid några
användare och dokumentera hur de arbetar med sidorna.
Hur vill de utveckla sin webbplats?
För framtiden önskar de sig en utveckling mot individuella sidor för varje
användare. Redan idag kan besökaren komma åt EBSCO:s tidskriftsdatabas
med hjälp av lånekortsnummer, men här finns goda möjligheter till ytterligare
service.
Idealet ser de i den skräddarsydda portalen, där användaren själv bestämmer
utformningen efter det egna behovet. Här skulle man kunna ge valbara alternativ
under olika rubriker, t.ex. favoritsökningar i katalogen, databaser, önskade
sökformulär mot katalogen, prenumeration på nyhetslistor, e-böcker mm.
Fullt utbyggd skulle en sådan av varje användare själv utformad portal,
kunna ge lösningen på problemet med för mycket för individen irrelevant
information.
* opac = open public access catalogue
Läs mer
Mölndals hemsida
Madsens usabilitytest "Sådan
bliver det elektroniske bibliotek brugervenligt"
Artikel i Framsidan, nr 3 2003 (Regionbibliotek
Västra Götalands hemsida)
Av Kia Gumbel, 15 september 2004
|