Länk till startsidan  
Om WebbIT Bibliotek
Kontakt
- för dig som är intresserad av att utveckla bibliotekens hemsidor -
 
Arkiv
Bibliotekens hemsidor
 Pil Basnivå
 Pil Bokomslag
 Pil Dynamiska länkar
 Pil Handledning
 Pil Lagstiftning
 Pil Sökbarhet
 Pil Tester
  PilTestmetoder
 Pil Vanliga fel
Bloggar
IT-lösningar
Kurser
Lästips
Nyhetsbrev, e-postlistor
Startsidan
Avskiljare
Länkar
 
Osynlig avskiljare
Rutigt mönster

 


Avskiljare


Bibliotekens hemsidor

Varför bör biblioteket ha en hemsida? Förutom de marknadsmässiga skälen kan hemsidan vara ett kraftfullt pedagogiskt verktyg i bibliotekariens dagliga arbete. Det stället dock stora krav på utformning och innehåll, och några viktiga frågor att ställa sig innan arbetet börjar är:

  • Vilket är målet och syftet?
    - Ge information?
    - Vara interaktiv?
    - Vara ett redskap för personalen?
    - Vara ett redskap för låntagarna? Hemifrån eller från bibliotekets datorer?
    - Marknadsförare?
    Viktigt att involvera så många som möjligt i arbetet med att definiera det! Det här har inget med tekniska kunskaper att göra, utan kommer att utgöra grunden för det fortsatta arbetet. Förutom personalen är det viktigt att ledningen dras in och, inte minst, låntagarna själva.
    Finns det någon dokumenterad målsättning med arbetet? Likaväl som annan verksamhet bör den virtuella biblioteksdelen finnas med i verksamhetsplaner och dylikt.
  • Vilka är målgrupperna?
    Låntagare? - Vuxna?.. Studerande? Pensionärer? - Barn? Förskolebarn? Tonåringar? Den egna personalen? Förskole- och skolpersonal? BVC-personal? SYV:are? Företagare? Allmänintresserade i landet? Utomlands?
    Försök definiera målgrupperna så tydligt som möjligt. En intresserad allmänhet duger inte! Vänder sig exempelvis sidan direkt till barn eller till deras föräldrar? Det påverkar tilltalet! Alltför ofta har jag sett exempel på en "blandform" där sidan verkar vända sig till barn, men innehåller information som riktar sig till vuxna. Vill man vända sig till invandrargrupper? Har man i så fall möjlighet att lägga ut texter på deras egna språk? osv..
  • Skall sidan vara ett pedagogiskt verktyg för personalen?
    Hur integrera webbplatsen i det dagliga arbetet?
  • Hur skall webbplatsen drivas? Hur ser förutsättningarna ut?
    Finns tid och pengar avsatta för underhåll av webbplatsen, eller gör man det inom ramen för sina vanliga uppgifter?
  • Hur ofta kommer det att finnas möjlighet att uppdatera den?
    Var lägger "man ribban"? Hur mycket orkar organisationen med? Jätteviktigt att bestämma ambitionsnivån innan en gigantisk webbplats görs, som ingen sedan har tid att hålla levande!
  • Vilket stöd ges från kommunens IT-avdelning?
  • Hur kommer webbplatsen att marknadsföras, testas och utvärderas?

 


Webbansvarig och redaktör: Kia Gumbel, kia.gumbel@kultur.stockholm.se