|
 |
Bibliotekens
hemsidor
Varför
bör biblioteket ha en hemsida? Förutom de marknadsmässiga
skälen kan hemsidan vara ett kraftfullt pedagogiskt verktyg i bibliotekariens
dagliga arbete. Det stället dock stora krav på utformning och
innehåll, och några viktiga frågor att ställa sig
innan arbetet börjar är:
- Vilket är målet och syftet?
- Ge information?
- Vara interaktiv?
- Vara ett redskap för personalen?
- Vara ett redskap för låntagarna? Hemifråneller från bibliotekets
datorer?
- Marknadsförare?
Viktigt att involvera så många som möjligt i arbetet med att definiera
det! Det här har inget med tekniska kunskaper att göra, utan kommer
att utgöra grunden för det fortsatta arbetet. Förutom
personalen är det viktigt att ledningen dras in och, inte minst,
låntagarna själva.
Finns det någon dokumenterad målsättning med arbetet? Likaväl som
annan verksamhet bör den virtuella biblioteksdelen finnas med i
verksamhetsplaner och dylikt.
- Vilka är målgrupperna?
Låntagare?- Vuxna?.. Studerande? Pensionärer? - Barn? Förskolebarn?
Tonåringar? Den egna personalen? Förskole- och skolpersonal? BVC-personal?
SYV:are? Företagare? Allmänintresserade i landet? Utomlands?
Försök definiera målgrupperna så tydligt som möjligt.
En intresserad allmänhet duger inte! Vänder sig exempelvis sidan
direkt till barn eller till deras föräldrar? Det påverkar tilltalet!
Alltför ofta har jag sett exempel på en "blandform"
där sidan verkar vända sig till barn, men innehåller information
som riktar sig till vuxna. Vill man vända sig till invandrargrupper?
Har man i så fall möjlighet att lägga ut texter på deras
egna språk? osv..
- Skall sidan vara ett pedagogiskt verktyg för personalen?
Hur integrera webbplatsen i det dagliga arbetet?
- Hur skall webbplatsen drivas? Hur ser förutsättningarna
ut?
Finns tid och pengar avsatta för underhåll av webbplatsen, eller gör
man det inom ramen för sina vanliga uppgifter?
- Hur ofta kommer det att finnas möjlighet att uppdatera den?
Var lägger "man ribban"? Hur mycket orkar organisationen
med? Jätteviktigt att bestämma ambitionsnivån innan en gigantisk
webbplats görs, som ingen sedan har tid att hålla levande!
- Vilket stöd ges från kommunens IT-avdelning?
- Hur kommer webbplatsen att marknadsföras, testas och utvärderas?
|