|
 |
Tester
En mycket uppmärksammad användarundersökning är "Sådan
bliver det elektroniske bibliotek brugervenligt" .
Fem omfattande och väletablerade bibliotekswebbplatser har närstuderats
(2002), och studien lyfter fram flera av de problem som uppdagades.Exempelvis
hittade 2/3 inget relevant material, navigeringen utnyttjades inte på
ett stödjande sätt och användarna utnyttjade så gott
som enbart katalogen och inte länksamlingar och annan service som
fannas utlagd. Studien är gjord vid UNI-C
i Danmark.
I början av sommaren 2003 var Svensk Biblioteksförenings hemsida "värd"
för en enkät om bibliotekens hemsidor utifrån ett pedagogiskt perspektiv.
Bakom enkäten stod Kulturrådet och Länsbiblioteken via en Plattformsgrupp
för kvalitetsarbete. Resultatet finns presenterat i bifogad pdf-fil, men
finns även presenterat på Biblioteksföreningens
hemsida. 
Hösten 2002 genomförde Länsbiblioteket i Stockholms län en användarundersökning
(pdf-fil) av några folkbiblioteks webbplatser. Sex av länets folkbibliotek
ingick i undersökningen, som utgick ifrån ett antal olika scenarier.
En som arbetat mycket med att studera och testa olika bibliotekswebbsidor
är den kanadensiska bibliotekarien Darlene
Fichter.
Såvitt jag vet har hon inte givit ut någon bok i ämnet, däremot kan en
del powerpointpresentationer nås från hennes hemsida. Om du får chansen
att lyssna till någon av hennes föreläsningar - missa inte det!
Fungerar webbplatsen som tänkt? Oavsett våra egna ambitioner och
goda intentioner så är det användarens dator som avgör hur sidan presenteras.
Besökaren kan också själv påverka utseendet. Vems perspektiv har vi utformat
innehållet efter? Besökarens eller våra egna behov?
En webbplats kan och bör testas på många olika sätt!
Här nedan följer några metoder:
|